Jakt

Var för första gången med på jakt igår. Det var en helt ny erfarenhet.

Jag ska vara ärlig och säga att jag har gått ifrån att vara helt emot jakt till att tycka det är viktigt för vår natur, spännande, kamratfrämjande och inte minst balsam för själen.

Min granne erbjöd mig att följa med och sitta på pass. Mitt första intryck av detta jaktlaget var en väldig blandning av olika individer. Min grannes bror är jaktledare för laget och vad jag förstår helt enkelt lagets lagledare. Det jag lärde känna dessa jägare var att det var verkligen sköna "lirare" med en sak gemensamt och det är då naturligtvis jakten. Till att börja med pratade de om var de sett älgspår. Utifrån detta så "placerade" jaktledaren ut jägarna på lite olika pass utifrån var man trodde älgarna fanns. Kan jämföra det med fotbollstränaren som lägger upp taktiken för laget. Att sitta helt tyst och lyssna, spana och bara vara ett med naturen var en härlig känsla. Jaktledarens hund spårade och det var verkligen häftigt när man hörde hunden skälla och springa efter en älg, då kände jag pulsen stiga och adrenalinet pumpa. En häftig känsla. Nu fälldes tyvärr ingen älg vid denna jaktdagen, men nu en dag efter känner jag hur själen har fått sitt. Tack min käre granne för en intressant och stimulerande dag.



Ja sen är det då den andra sidan av jakten, det där med rätt eller fel. Själv har jag haft uppfattningen att älgarna inte byggt några vägar men vi tagit oss rätten att skjuta dom och avgöra hur många som kan få finnas. Denna uppfattning hade jag innan jag flyttade upp hit till jämtland. Men måste säga att jag fått en annan uppfattning nu när jag bott här ett tag (6,5 år). Personligen tycker jag det känns mycket bättre att äta det som kommer från skogens trädgård. Där har de fått leva ett bra liv, för att sedan bli fällda av duktiga jägare som har en bra utbildning på sin hobbie. Ibland kan man nästan få uppfattningen att folk tror att fläskkotletter växer på träden. Tittar vi t.ex. på tv hur danskarna behandlar sina grisar, ja då förstår jag att man kan köpa billigt kött därifrån. Den danska djurhållningen av grisar är rent ut sagt svinaktig. Det finns naturligtvis ett samband mellan pris och kvalité, och då menar jag inte bara kvalitéen på hur gott köttet smakar utan även på transporter, djurhållning att det massproduceras som vilken produkt som helst. Visst sen kan vi alltid diskutera hur många djur som får fällas av olika arter och när. Men det måste vara en fråga för de som innehar specialkompetensen.

 

Det är upp till oss att trycka på och pusha våra politiker i EU för en förändring i europa vad det gäller djurhållning och jaktvård. Själv så hoppas jag mycket på vårt krutpaket Marit Paulsen.

På jakt efter kött som smakar.


Kommentarer
Postat av: Reza

Jag tycker du skriver väldigt bra min norrländska-skåne-vän! Till och med en importerad blatte som jag finner det trevligt att läsa din blogg. Skall följas upp!



Mvh

2009-11-21 @ 22:39:32
Postat av: Tony

Stort tack min blattevän:-)

2009-11-23 @ 14:50:56
URL: http://blogg.expressen.se/tonyenglund/
Postat av: Marcus

Mycket bra skrivet

Roligt att du va med på jakt. Nu vet du varför vi sitter och väntar och längtar ett helt år till att få sätta sig i skogen och frysa på pass. Synd att ni inte fick fälla någon.



Din Vän /Marcus

2009-11-23 @ 19:59:48
Postat av: Tony Englund

Tack för det Marcus.

Jo det var verkligen en helt ny upplevelse.

//Tony

2009-11-24 @ 14:33:48
URL: http://tonyenglund.blogg.se/
Postat av: Stefan Falkelind

Att det finns för många älgar i skogarna kan vi tacka skogsblagen för. De skapar dessa kalhyggen som är rena smörgåsborden för älgarna. Jag tycker inte vi har rätt att döda älgar för att äta dem när vi inte behöver det för vår överlevnad. Vi har ingen rätt att ta deras liv för vår skull. Att hålla ner antalet älgar kan man göra på andra sätt också.

Postat av: Tony

Ungefär den uppfattningen har jag också haft som du ser i mitt inlägg. Men jag kan inte hålla med dig i det du säger.

2009-11-30 @ 19:54:12
URL: http://tonyenglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0