Ren Energi

Nu sitter jag här och funderar över det där med vår energi.

Visst vill jag ha sån energi som det inte ryker om.
Visst vill jag ha sån energi som inte luktar.
Visst vill jag ha sån energi som är "billig".
Visst vill jag ha sån energi som är riktigt riktigt ren.
Om jag svarar ja på de frågorna så säger jag att jag vill ha kärnkraft!!!!



Ok. Då tycker jag att vi som är ett av världens mest uranrika länder ska
ta tillvara den naturtillgången, och använda den till våra kärnkraftverk.
Skulle kunna jämföra det med att norrmännen skulle strunta i att ta
upp sin olja.
Bygger vi fler kärnkraftverk och använder vår uran så kan vi själva få
billig och ren el. Vi kan dessutom exportera el och tjäna pengar, så vi
får mer pengar till forskning och utveckling av en ännu mer effektiv
användning av våra kärnkraftverk. Vi kan dessutom hjälpa de baltiska
staterna med sin energiförsörjning. Vi har naturligtvis själva ett intresse
av att de får ren energi.

Vill vi ha olje och kolkraftverk? Nej det vill vi inte, av den enkla orsaken
att det förorenar vår natur på en gång. Skulle tro att det är den största
miljöboven av alla.

Nej nu tycker jag vi tar tillvara vår uran och bygger fler kärnkraftverk.
Då får vi också en billigare industriproduktion och säkrar vår energiförsörjning
för överskådlig framtid.


Kommentarer
Postat av: Madelaine

En vis man sa en gång:

"Det är inte alltid lätt att veta vad som är rätt"

Det där uttrycket har hjälpt mej många gånger under dom här sista åren, numera tänker jag oftare mer igenom mina beslut och ställningstaganden än jag gjort tidigare!

Vilket gör att jag instämmer med föregående talare o säger avskaffa det som förpestar vår luft och eftersom vi numera vet att bara för att vi tar vårt ansvar vad gäller miljön så gör inte alltid våra grannländer det.

Visst hade det kanske varit lättare att säga att gör inte dom det så behöver inte vi, själv föredrar jag då att vi visar vägen!

2009-11-22 @ 16:51:56
Postat av: Tony

Ja visst är det bättre att själv ta ställning.

2009-11-23 @ 14:49:47
URL: http://blogg.expressen.se/tonyenglund/
Postat av: Stefan Falkelind

Visst kärkraften är ren på så sätt att den inte ger några förorenade utsläpp.Men avfallet då? Det är inte ofarligt. Tvärtom. Rent av dödligt. Vart ska vi förvara det? Finns det säker förvaring? Vad blir konsekvenserna vid en olycka? Frågorna är alldeles för många och svaren för få för att jag ska hålla med om att kärnkraft är en bra energikälla.

2009-11-29 @ 21:45:12
URL: http://falkelind.blogg.se/
Postat av: Brainman

Hej Tony. Jag skulle vilja ha kontakt med dig angående den pågående debatten om gruva i Oviken.



E-post: [email protected]

2009-12-03 @ 10:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0