Statens sprit och spelbutik.

Nu tycker jag det är dags att vår alliansregering tar tag i en stor ideologisk fråga, och då tänker jag på statligt ägande.
Hur kommer det sig att staten propagerar för att vi svenskar inte ska dricka alkohol men samtidigt så är det enda ställe vi kan köpa vin, öl och sprit i Statens Spritbutik (Systembolaget). Ska staten driva företag som säljer sprit?
Hur kommer det sig att staten propagerar för att vi svenskar inte ska spela så mycket, men samtidigt så går det att spela i Statens Spelbutik (Svenska Spel). Ska staten driva företag som tjänar pengar på spel?
Ja detta är bara några få av de företag som jag tycker man ska diskutera om staten verkligen ska driva. Ska staten verkligen driva företag överhuvud taget? Vad tycker ni?


Kommentarer
Postat av: Fredrik Erfelt

Instämmer helt! Men jag tror att pragmatismen tar överhanden - i alla fall när det gäller Svenska Spel. Staten drar in sjukt mycket pengar på detta, vilket bl a kommer idrottsrörelsen till del. Att ändra detta vågar de nog inte göra över en natt. Men det är viktigt att vi driver debatt i frågan. Trägen vinner! Tänk på de privata spelbolagen, hur mycket de missgynnas av Svenska Spels monopol - det är definitivt inte acceptabelt i en fri marknadsekonomi. Statens snack om att de tar ett större ansvar i frågor som spelberoende etc anser jag är rent nonsens. Sedan kan man alltid diskutera hur bra det är med spel över huvud taget, men det är en annan fråga.



När det gäller Systembolaget så tycker jag att det är extra omoraliskt hur de själva marknadsför sig. De är statligt ägda och driver gigantiska reklamkampanjer med helsidor i de stora dagstidningarna, där de skriver att deras eget monopol är det enda vettiga. Då kan man fråga sig: är det jag som skattebetalare som betalar deras propaganda? Och har en statlig aktör rätt att gå ut och propagera i egen sak för något som definitivt inte är självklart? Det finns massor av begåvade argument för att skrota deras monopol.

2010-04-10 @ 09:04:10
Postat av: Leif Mettävainio

I alliansens värld är allt til salu. Ni nöjer väl er inte förrän allt är utsålt förutom Polisen och rättsväsendet.

2010-04-19 @ 19:50:30
URL: http://leifmettavainio.wordpress.com/
Postat av: Tony Englund

Det ligger en del i det du säger Leif. Jag tycker inte det är statens uppgift att driva företag med skattebetalarnas pengar. Jag tycker staten ska skapa spelregler för företagare, medarbetare och konsumenter.

2010-04-19 @ 21:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0