GÄSTBLOGGARE: ANNIE JOHANSSON

Denna veckan kommer minst 2 gäster att presenteras här på bloggen. Uppdateringar kommer att göras måndag, onsdag och fredag.

Idag presenterar jag Annie Johansson, som är riksdagsledamot för Centerpartiet. Varför jag valt henne är för att jag tycker hon är mycket duktig på arbetsmarknadsfrågor och har bra idéer runt det ämnet. Sen skulle det inte förvåna mig ett dugg, om hon får en framstående post i Alliansregeringen om vi vinner valet, som jag får hoppas att vi gör.

Jag hälsar dig Annie välkommen till min blogg.
Här nedan kan ni läsa Annies krönika.





Varför är det så svårt att ha lika rätt till jobb?

I våras besökte jag Sapa, ett riktigt stort företag med 1200 anställda i Sverige och som startades av två driftiga entreprenörer 1963 i Vetlanda i Jönköpings län. Jag var på besök för att diskutera företagets utmaningar under lågkonjunkturen och vilka möjligheter som finns för att skapa fler jobb.

De berättar då för mig att två unga kvinnor, precis innan krisen slog till, hade gått en ledarutbildning i företaget och fått nya ledarbefattningar. På grund av att de i samma veva då fick byta kollektivavtalsområde, hamnade de längst ner i turordningskön och fick lämna företaget när neddragningarna kom.

Det är inte bara små företag som har problem med just en rigid arbetsrätt och stelbenta turordningsregler. Här straffar turordningsreglerna ut unga, driftiga kvinnor som tagit sig till ledarpositioner. Hade de suttit still i båten och stannat kvar på samma, vanliga arbetsplats hade de förmodligen suttit säkert.

Detta exempel beskriver väl hur viktigt det är att skapa en god och solidarisk arbetsrätt där alla har lika rätt till jobb. Där man inte döms ut bara för att man är sist in på arbetsplatsen utan där individens kompetens och företagets behov är det som står i främsta rummet. Snarare än antalet anställningsår.

Det är inte bara driftiga medarbetare som drabbas - de som tar sig framåt och byter kollektivavtalsområde, antingen genom ny arbetsgivare eller ny befattning. Även unga och invandrare träffas hårt av en stelbent och omodern arbetsrätt.

Centerpartiet vill ha en rättvis arbetsmarknad. En arbetsmarknad som ser varje individ och som är i takt med tiden. Dagens arbetsrätt formades på 70-talet och mycket har hänt sedan dess i Sverige och i världen. Den svenska modellen bygger ursprungligen på avtal mellan arbetsmarknadens parter; arbetstagare och arbetsgivare – och inte på stel lagstiftning som vi politiker stiftar.

Centerpartiet vill ha en modern och flexibel arbetsrätt där vi behåller den hårda kärnan i LAS, såsom skydd mot godtyckliga uppsägningar, och lägger ut resten av regleringarna på arbetsmarknadens parter. Då kan varje bransch eller varje avtalsförhållande finna sin praktiska lösning. Det skapar både rörlighet, flexibilitet och det skapar också en rättvisa. Det är inte rimligt att vi har en lagstiftning som bara värnar de etablerade på arbetsmarknaden och inte de som precis kommit in.

Annie Johansson
Riksdagsledamot (C) Värnamo

Jag tackar dig Annie för din krönika och önskar dig lycka till i ditt valarbete.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack Tony för möjligheten att blogga hos dig!



Lycka till!

2010-08-30 @ 18:40:16
URL: http://anniejohansson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0