Gästbloggare: Mikaela Munck af Rosenschöld

Jag kommer från och med denna veckan ha minst en gästbloggare
varje vecka fram till valet. De som kommer att gästblogga här är
personer som jag på ett eller annat sätt tycker är intressanta.

Först ut är min vän och partikollega Mikaela Munck af Rosenschöld.
Henne har ni som bor i Krokoms kommun dessutom möjlighet att
i valet till kommunfullmäktige.

Här nedan kan ni då läsa Mikaelas krönika.

Fiskpinnar till middag? Igen. Med påsmos och en urkramad citron.
Fantasin är bortflugen. Lusten att laga mat likaså. För det krävs inte
bara kunskap för att laga god mat, utan en stor portion lust och en
ocean av tid.

Mitt i livet, vardagsstressen, titta på klockan, hämta, lämna,
tvättstugan upp och ner, slita, släpa, jobba, dammsuga, krama sina
barn, krama ur sig själv all ork, köpa mat, laga mat, och så plocka
disk, plocka ensamma strumpor, plocka och plocka. Så mycket att göra,
så lite tid. Det är ingen tröst att tiden är lika utmätt för alla.
Timme för timme, dag för dag.

Ibland stannar jag upp. Och påminner mig om vad jag vill. Jag vill få
tid att dagdrömma. Hade jag tid, skulle jag drömma om det goda livet.
Jag skulle vilja att det serverades god, närproducerad, ekologisk,
gärna KRAV-märkt mat på skolor, äldreboenden, alla arbetsplatser, ja,
överallt. God mat är som jag ser det en bra bit av det goda livet.

Det gläder mig att Centerpartiet har tagit initiativ till det stora
projektet ”Sverige – det nya matlandet”. Här ska skapas kanske 10 000
jobb inom de gröna näringarna, upplevelseturismen och det småskaliga
mathantverket. I hela landet. Här ska vi få tips och kunskap om god
mat. Här ska vi det bli lättare att starta gårdsbutiker, driva
gårdsslakterier. Här ska vi få lust att laga och äta gott igen!

Vi är ju faktiskt några stycken som tröttnat på fiskpinnar, och som
vill ha mat lagad med omtanke och kärlek, om människorna och djuren.
Hela vägen från ord, till jord, till bord. Sverige – det nya
matlandet. Visst låter det som riktigt smaklig idé!

Jag tackar dig Mikaela för denna tänkvärda krönika och önskar dig
lycka till i valet till kommunfullmäktige.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0