VA!

Idag gick vi upp som vanligt och samåkte till våra jobb, som vi brukar göra. Vi har ju en miljö att ta ansvar över.
När vi skildes åt så gick jag till sjukhuset istället för till jobbet. Jag hade en tid inbokad på hörcentralen.

På vägen dit så var det inte varmt precis ca.-11C. Men vad gör det när man har en bra bok i öronen (Jens Lapidus - Aldrig fucka upp).  Jag piggna till under promenaden dit som tar ca. 15min.

Väl där så anmäler jag mig i receptionen på hörcentralen. Ville betala för mig men det fick jag inte för det kostade inget!!!! :-)) Till saken hör att jag haft en dålig hörsel sedan början på 80-talet, plus att jag har en idiot som sitter och tjuter i mitt vänstra öra. Han heter Tinnitus. Detta var en återkontroll som jag inte hoppades så mycket på. Ville prova något hjälpmedel för mina öron, trodde det skulle vara omöjligt.
När jag satt under själva hörseltestet funderade jag samtidigt på kopplingen att höra och att höra vad som någon säger. I de flesta fallen så är det ju så att jag hör att någon säger någonting men inte vad. Då säger jag det som jag tror är det vanligaste ordet jag använt dom senast 20 åren. VA? Ja min vän VA brukar jag använda flitigt.
Så jag förberedde mig på att min audionom skulle säga till mig att jag hör inte jättebra men inte heller så pass dåligt så jag behöver någon hörselhjälp.

Vi gick igenom resultatet av mitt hörseltest och kunde konstatera att det är lite sämre än innan men inte nå jättedåligt. När jag tar sats för att tala om hur jag känner det, att behöva säga VA väldigt ofta vilket är jobbigt både för mig och min omgivning, så avbryter hon mig och undrar om jag vill prova en hörselapparat (senilmojäng). Gissa om jag blev förvånad. Jag som hade laddat med massor av argument för att få prova en sån.
Hon gjorde inställningar som synkade med hörseltestet för nå bästa möjliga effekt.  Nu ska jag ha den i ca 3 månader och sen ska vi utvärdera.

Jag blev inkallad 07:50 och var klar 08:40. Snacka om effektivitet och produktivitet. Jag som jobbat en del med produktionsteknik blev verkligen imponerad, och allt detta inom ramen för vad jag betalar via skattesedeln.
Ja tänk va bra ordnat det är i vårt land Sverige. Vi betalar gemensamt och använder utefter behov. Visst sen kan vi diskutera om allt fungerar bra i övrigt. För min del fungerade det alldeles utmärkt idag. Sen är jag väl medveten om att det finns stora brister också, inom andra delar av landstingets verksamhet. Men det tänker jag återkomma till vid ett annat tillfälle.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0