Isfiske!

Ja nu har jag äntligen tinat upp sedan gårdagen.

Gick upp igår morse och kikade på termometern och kunde se att den
visade -25. Ingenting för en inflyttad skåning i Jämtland. Vi satte oss och
åt lördagsfrukost riktigt mysigt när man inte behöver tänka på nå tider
att hålla.
Vad ser jag när jag tittar ut genom köksfönstret när jag sätter temuggen
mot munnen. Jo min goda granne Kurt står och vinkar, naturligtvis fullt
påbyltad med kläder. Jodå han var på väg till oss. Kylan slår emot mig
när jag öppnar dörren. In kommer Kurt lika glad som vanligt. Han undrar
om jag vill följa med ner till sjön och vittja nät, och naturligtvis vill jag det.
Ska väl också tillägga att jag bara varit med en gång innan så det skulle
bli riktigt spännande.



Vi kommer ner till sjön (Storsjön). Såååå otroligt vacker vy det är när
man står där nere. Nu ska jag inte gå in i detalj på hur själva vittjningen
gick till men kul var det, kallt var det och fisk fick vi. Det fick vi inte förra
gången. Vi fick en gädda en sik och två öringar. KUL!!! När vi väl var klara
så trodde jag att mina fingrar hade trillat av för jag kände inte dom.



Kurt var som vanligt snäll och tyckte att jag skulle få öringarna eftersom
jag hjälpt till. Kul:-) Idag tillagade Susanne den och vi åt den till
middag. MUMS. Hon är en stjärna på matlagning. Mat Tina släng dig i väggen.



Ja detta var lite om vad en skåning som jag kan vara med om, om man
bor på rätt ställe och träffar rätt människor. Tack Kurt för ännu en
naturupplevelse. (Förra gången tog han mig med på jakt).
Vem vet. Kanske en jaktlicens i framtiden.
Hoppas ni alla haft en riktigt trevlig helg.

Kommentarer
Postat av: Leif

Kul att läsa om dina naturupplevelser. Öring är inte helt fel men röding är efter mitt tycke och smak snäppet vassare...

2010-02-03 @ 13:50:37
URL: http://leifmettavainio.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0