GÄSTBLOGGARE: LINNEA SVENSSON (C)

Nu har turen kommit till Linnea Svensson att gästa bloggen. Hon är den sista krönikören innan valet nu på söndag. Varför jag bjudit in Linnea beror på att hon är en ung tjej med fräscha idéer och nytänkande. Jag är övertygad om att vi kommer att få höra mycket av henne framöver. Ni unga i Östersund kryssa Linnea!!!! Jag önskar dig Linnea välkommen till bloggen. Nedan kan ni läsa hennes krönika.

Känns jätteroligt att få gästblogga hos Tony så här en knapp vecka till valet!

Som ungdomskandidat och ungdom i politiken så är ungdomsinflytande väldigt viktigt och det är alltid lika roligt när nyfikna och intresserade unga kommer fram till en och ställer frågor.
Men det finns en fråga som är väldigt viktig för alla oss unga människor som är på väg ut i livet, ungdomsarbetslösheten.

Vi kan prata massor om jobb jobb jobb som vi ska skapa. Men är det verkligen vi som ska skapa jobb? Jag vet att vi behöver fler växande företag för att fler jobb ska skapas i Sverige och då behöver vi också en politik som gör det enklare, roligare och lönsammare att skapa och driva företag. Men även fast vi befann oss i en brinnande högkonjunktur 2006 så var ungdomsarbetslösheten på tok för hög då det även 2006 var 1 av 4 ungdomar som saknade jobb.

Jag tror att det man behöver göra för att minska ungdomsarbetslösheten är att synliggöra att det finns en diskriminering för unga på arbetsmarknaden och sedan ta fram konkreta förslag på hur det går att göra ungdomar mer attraherande att anställa, och dessa förslag har vi från Centerpartiet kommit med.

- Halverad arbetsgivaravgift för en ungdom under 26 år
- Ingen arbetsgivaravgift för en långtidsarbetslös ungdom under 26 år
- Förändring av Lagen Om Anställningsskydd, sist in ska inte behöva vara först ut
- Lägre ingångslöner, ungdomar med lite erfarenhet måste kunna konkurrera med äldre med längre erfarenhet
- Unga företagare, man ska kunna starta företag innan man blir myndig
- Lärlingsprovanställningar

Det är konkreta förslag som behövs för att få in unga på arbetsmarknad, vi behöver inte en politik som gör oss dyrare att anställa. Rösta på Centerpartiet den 19 september.

Tack så mycket för din krönika. Jag kan bara instämma i de åtgärder som Centerpartiet vill genomföra, och jag hoppas du kommer att bli delaktig i politikens verställighet. Lycka till Linnea och kör hårt de sista dagarna fram till valet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0