GÄSTBLOGGARE: ALF LUNDIN (MP)

Denna veckas första gästbloggare är Alf Lundin från Miljöpartiet. Han lärde jag att känna under den förra valrörelsen. Vid stod då precis som nu en bra bit ifrån varandra ideologiskt. Men Alf är en av de personer som jag har stor respekt för vad det gäller olika typer av handikappfrågor. Han har ett mycket stort kunnande, och även ett brinnande engagemang i handikappfrågorna. Jag hälsar Alf välkommen till bloggen, och här nedan kan ni läsa hans tänkvärda krönika.




Jag heter Alf Lundin och är med i miljöpartiet de gröna och kandiderar till Bergs kommunfullmäktige och Landstinget, i det privata är jag ordförande för Bergs taxiservice, 1: vice ordförande FUB:s  Förbundsstyrelse och styrelseledamot i centrum för lättläst. Kommer att jobba med landsbygdsutveckling som projektledare i ett projekt i Oviken.

Jag var först lite tveksam när jag fick erbjudandet att vara gästbloggare hos Tony Englund, men insåg att våra politiska skiljelinjer inte får vara grund för att avstå möjligheterna att få ut budskap, detta om funktionsnedsättningar och dess konsekvenser. Dessutom så vet jag att Tony är en av de få politiker som engagerar sig i dessa frågor.

Varför utestänger de etablerade politiska partierna ca 25 % av medborgarna att delta i partiarbetet?

Jag kastar ut frågan som ett rop på förändring och en undran, Jag har haft ett antal föreläsningar kring möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att aktivt delta i det politiska arbetet, och har insett att exempelvis personer med utvecklingsstörning, dyslexi, högfungerande autism eller andra funktionsnedsättningar i princip aldrig återfinns i partiorganisationerna. Riskerna med detta är flera, deras frågor behandlas utan inblandning av verkligheten och självupplevda känslor. Tänk er en församling som ska bereda en fråga kring skogsbruk men som alltid bott i en stadsmiljö utan att promenerat i skogen, Otänkbart!

Jag har förvånats att partierna faktiskt även säger nej till presumtiva väjare, Mina erfarenheter är att lokala partier utan styrning från högre nivåer är de bästa på att släppa in dessa grupper, vilket i sig är intressant då den erfarenhet dessa personer innehar även kommer partiet till del. Vi får heller inte glömma att många av dessa personer har ett socialt nätverk som är brett och som vi etablerade politiker sällan eller aldrig kommer i närheten av. En annan aspekt som jag har upplevt är att om inte de etablerade partierna tar sitt ansvar och skapar arenor för alla så finns det en uppenbar risk att odemokratiska partier ser chansen vilket tyvärr redan visat sig.

Det är inte konstigt om det plötsligt dyker upp trevliga människor och erbjuder ett kamratskap och du blir någon, att du sen erbjuder dina kompisar detta är enkelt att förstå. Det finns exempel på osolidariska partier som skapat medlemskårer från gruppbostäder, här är vi alla medskyldiga på så sätt att våra fördomar gör att det inte är politiskt korrekt att erbjuda alla medborgare en plats i gemenskapen. Kan du känna att du tar ansvar?

Nu har jag skrivit så mycket negativt så jag måste lyfta det som är positivt, I en annan del av köping, radio annorlunda, Teater Barda, Glada Hudik, Ica Jerry, http://www.allavaljare.se/ som är en Internetsida med förklaringar på svåra ord och där alla riksdagspartier bloggar på lättläst, den kommer från http://www.lattlast.se/ om har statens uppdrag att sprida lättläst info. http://www.fub.se/ är den sida som ni kan besöka för att dels få hjälp med juridiska frågor men även lite gladare info.

Jag ber att få tacka för inbjudan och hoppas att jag väckt några tankar kring ett samhälle för ALLA. Eder Alf

Jag tackar dig Alf för den tänkvärda krönikan, och hoppas att våra politiker tar åt sig. För först då kan det också bli förbättringar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0